zondag 30 november 2008

Een dag van training

Vandaag is een dag voordat de plenaire begint van de 14e klimaatveranderingsconferentie van de partijen van de UNFCCC (COP14) te Poznan/Polen. Ik ben de dag wel met hoofdpijn begonnen, omdat ik gisteravond nauwelijks of niet heb kunnen slapen. Ik snurk namelijk heel erg als ik moe ben en mijn 'room mate' kon daar niet tegen, waaardoor ze mij steeds wakker maakte. ,,Rachael you’re snoring”, riep zei steeds hard door de kamer. Ik werd er dan wakker van en stopte met snurken, maar zodra ik weer in slaap viel snurkte ik weer en zei schreeuwde dan weer en ik werd dan weer wakker en viel na een tijdje dan weer in slaap.

Zo ging dat door de hele nacht, totdat de dag aanbrak. Noch zij noch ik hadden behoorlijk geslapen. Ik kon ook niet slapen, doordat zij een woordenwisseling had met haar vriend door de telefoon. Dat hield mij ook af van de slaap. Ook moest ze steeds hoesten, want ze had kou gevat tijdens de reis. De hoest was ook hinderlijk voor mij. Dus toen ze ’s morgens klaagde over mijn gesnurk, klaagde ik ook over haar woordenwisseling en haar gehoest. Ik adviseerde haar toen de organisatie te vragen om een andere kamer, want ik had die sinds in Suriname gemailed dat ik een single room wilde hebben, vanwege mijn gesnurk. Toch hebben ze me met een kamergenoot gezet.

Anyhow..., na een vermoeiende nachtrust waren wij vandaag de hele dag bijeen om ons te buigen over de verschillende artikelen die wij zouden kunnen schrijven. Wij werden behoorlijk op weg geholpen door de vertegenwoordigers van CCMP ( http://www.climatemediapartnership.org/. Ze gaven ons een training hoe te schrijven over UNFCCC en waarop te focussen. Ze gaven ons ook een up date over de kwestie klimaatverandering en wat wij kunnen verwachten van de conferentie.

Ze helpen ons om afspraken te maken met de deskundigen die wij willen interviewen voor onze artikelen, die zullen worden gepubliceerd op hun website (www. climatemediapartnership.org). Dus eigenlijk werk ik nu op een grote redaktie van 45 en met 15 ervaren klimaatveranderings-redakteurs die ons van begin tot eind begeleiden in ons werk. Ik ben ingedeeld in een kleine groep van zes journalisten die naast nieuwsberichten over de conferentie, een feature story zal produceren over klimaatverandering in ons land. De deadline van die feature is 15 februari 2009. De kosten worden betaald en wij krijgen ook een vergoeding voor die feature.

Morgen gaan wij ons – samen met 8000 participanten - registreren bij de UNFCCC. Dan zullen wij een pas krijgen, waarmee wij naar alle vergaderingen kunnen gaan. Ik zal dan op zoek gaan naar de Surinaamse delegatie om te kijken wat ze daar doen, hoe ze daar werken, waarover ze praten, hoe actief ze zijn, met welke groepen ze samenwerken, welke impact ze hebben in de groepen, welke ‘macht’ ze hebben gedurende de COP, welke real difference ze kunnen maken met betrekking tot het resultaat van de COP en of ik informatie van ze kan krijen. Voor wat mijn artikelen betreft zal ik mij richten op adaptatie, technologische overdracht, capaciteitsopbouw, reduce emissions from deforestation and forest degradation (REDD), betaling van bosbehoud en mitigation, want dat is belangrijk voor Suriname.

1 opmerking:

Jens zei

Beste Rachael,
Je hebt geschiedenis geschreven. Je bent de eerste blogger van de STVS. Ik hoop nog veel blogs van je te lezen. Veel plezier daar in het koude Polen. En slaap lekker :-)
Jens